Het is niet altijd gemakkelijk om te weten te komen wat er precies met je kind aan de hand is of wat er scheelt. Ze voelen zich niet goed, hebben buikpijn of hoofdpijn, slapen minder vast, lopen somber of prikkelbaar rond,... Soms zit het in kleine signalen, of soms is het heel erg duidelijk... Zoals mijn dochtertje Nell van 8 jaar die paniekaanvallen deed uit angst om te overgeven... De trigger was voor haar zien overgeven bij een ander kindje in de klas die schrik heeft van water, en dus regelmatig overgeeft.
Hoe ben ik daar mee omgegaan? Hoewel het niet gemakkelijk is om jouw eigen kind te begeleiden, want je staat er heel dicht bij. Doordat we emotioneel zo verbonden zijn, ben ik ergens ook deel van het probleem. Nell is hoogsensitief (HSP) en emotioneel heel intelligent, wat haar extra gevoelig maakt voor haar eigen emoties. Maar ook die van anderen voelt ze perfect aan en pikt ze feilloos op. Heel herkenbaar...
HOLISTISCH COACHEN BIJ (HSP) KINDEREN
LUISTEREN
In de eerste plaats moet je luisteren naar je kind en haar het gevoel geven dat je haar gelooft, zodat ze gehoord wordt. Erken dat ze zich niet lekker voelt en er iets scheelt. "Mama, dankjewel dat je gelooft dat ik buikpijn heb...", is de zin die mij nog steeds raakt.
TEKENEN
A.d.h.v. vragen stellen over waarom ze bang is om naar school te gaan, heeft Nell tekeningen gemaakt. Van in haar bed, tot klaarmaken voor school, de weg naar school (te voet) en op school. Ze werkt hierbij met kleur, woorden, metaforen...
DE DOOS
Wat er uit de tekeningen en gesprek naar boven is gekomen, daar gaan we mee aan de slag. We schrijven woorden op kleine papiertjes waar we het moeilijk mee hebben: angst voor overgeven, verdrietig, buikpijn, niet geloofd worden,… Die verfrommelen we dan en mag ze in de doos gooien. Samen zetten we dan de doos buiten om er definitief afscheid van te nemen. Onder het motto: ‘Opgeruimd staat netjes’.
Het is heel belangrijk dat kinderen kunnen uiten wat er gebeurd is, hoe ze zich daarbij voelen, welke impact het op hen heeft… op een veilige manier (niet ondervragend). Zo kunnen ze ‘uiten’ wat er scheelt, het naar buiten brengen, het benoemen… en er afscheid van nemen. Hier zijn we klaar mee.
YOGA EN BUIKADEMHALING
Ze volgt de yogales mee met mij en ik leer haar de buikademhaling aan, om rustig te worden en spanning in haar lichaam los te laten.
MEDITATIE
Ze beluistert regelmatig een ingesproken meditatie met focus op ontspanning, buikademhaling, veilig voelen,… Ik heb een meditatie uitgeschreven en ingesproken met muziek speciaal voor kinderen. Is een heel zachte manier op maat van de kinderen en stimuleert ook hun fantasie. Ik neem ze mij op een reis doorheen… Waarin ik ook positieve affirmaties verwerkt heb.
SCHRIJVEN
Ze begon uit zichzelf een dagboek bij te houden en te schrijven wat er goed en niet goed gegaan is die dag.
BUBBEL
De oefening met de bubbel. Ze visualiseert zich een bubbel rond zich heen die zich beschermt tegen ’slechte’ dingen van buitenaf zodat die haar niet kunnen raken. Aangezien ze hooggevoelig is en heel veel emoties oppikt ook van anderen, is dit een heel mooie oefening om haar wat beter te leren afschermen.
EFT
Vanuit mijn opleiding van relaxatietherapeut en holistisch coach, ga ik nu als volgende stap EFT (Emotional Freedom Technique) toepassen. Zodat we verder kunnen werken aan die angst rond overgeven en zien overgeven bij Nell. Want nu in de vakantie staat ze vrolijk op, eet uitgebreid ’s morgens en is er geen sprake van buikpijn of overgeven.